Høringsuttalelse – 2025/3937 Framtidas Steinkjerskole: Skolestruktur og skolekretsgrenser

Til Steinkjer kommune

Dette er en felles høringsuttalelse fra Stod samfunnshus og bygdeutvikling SA, som har en bygdelagsfunksjon i Stod og representerer et bredt spekter av lag og foreninger i bygda, og styret i Stod Frivilligsentral.


Vitale grendesentra omkring en attraktiv by, vil være positivt for Steinkjer kommune. Vi betrakter grunnskolene som en bærebjelke for livskraftige lokalsamfunn rundt omkring i hele kommunen, selv om denne høringsuttalelsen av naturlige grunner vil handle mest om Stod.

1. Barns beste og nærmiljøets betydning

Binde skole ligger i hjertet av bygda Stod og har en viktig funksjon som nærskole for barn i området. Skoleåret 2025–2026 har skolen hele 98 elever fra 1.–7. trinn, og 46 barn i SFO. Elevtallene er pga innflytting en god del høyere enn det som er oppgitt i høringsdokumentene. Prognosene viser dessuten at Binde skole er et av unntakene i kommunen, med prognosert vekst i elevtall i årene framover. Prognosene må i tillegg justeres opp pga høyere elevtall enn forutsatt i høringsdokumentet.

Trøndelag fylkeskommune bygger nå flere kilometer gang og sykkelvei langs fylkesveg 763 på begge sider av skolen. Dette vil gi trygg skoleveg for en stor del av elevene.

2. Kvalitet i opplæring og læringsmiljø

Binde skole har engasjerte ansatte med fokus på læring, og et trygt og godt skolemiljø. Skolen har et særlig tett samarbeid med frivilligheten gjennom Stod Frivilligsentral, og en rekke større prosjekter og satsinger er gjennomført som følge av dette samarbeidet. BEFEST-prosjektet er et godt eksempel på samarbeidet: Gjennom felles kompetanseoppbygging for ansatte i skole, barnehage, foreldre og frivilligheten for øvrig, styrkes inkludering og fellesskap for barnefamilier i Stod. Dette har bidratt til bedre kvalitet i det helhetlige oppvekstmiljøet i Stod, inkludert barnehage og skole.

Skolen har ellers et nært og omfattende samarbeid med næringslivet i bygdesamfunnet.

Binde skole benytter sine unike uteområder som læringsarena gjennom hele året, noe som styrker både fysisk aktivitet og naturfaglig kompetanse. Frivilligheten har investert betydelig i skolemiljøet gjennom arbeidet med Stodparken, med lekeapparater, gapahuk og en nybygd klatrepark. Anleggene har allerede medført at elevmiljøet har blitt mye bedre, med økt aktivitetsnivå og mindre konflikter i friminuttene. I neste byggetrinn planlegges ballbinge og et omfattende og unikt sykkelanlegg.

På eller like ved skoleområdet finnes også fotballbaner, sandvolleyballbane, slalåmbakke, lysløype, badebrygge, turstier samt lekeområder i nærliggende skog. Om vinteren prepareres egen skøytebane når forholdne tillater det.

Alt i alt mener vi dette støtter godt opp under den definerte målsettingen med hele strukturprosessen: Å sikre best mulig kvalitet i tjenesten.

I høringsdokumentet hevdes det at skolestørrelse har liten betydning for trivsel og læring og at mindre skoler har rekrutterings- og kompetanseutfordringer. Det er ikke oppgitt hvilke kilder dette hentes fra, men vi ser at forskerne Nyhus og Nordkvelle ved Høgskolen i Innlandet oppsummerer kunnskapsgrunnlaget på en ganske annen måte i et innlegg i Nationen 12. juli i år: De viser at elever fra små skoler gjør det bedre på skolen enn elever fra større skoler, og at flere av årsklassen fullfører flere år i utdanning. De påviser også at lærernes profesjonalitet ikke øker med skolens størrelse, men at mindre kollegier ofte er mer innovative. De hevder også at elever som sliter på mindre skoler, sliter enda mer i store skoler. De hevder videre at innsparingspotensialet ved skolesammenslåinger ofte er fiktivt.

Vi har vanskelig for å se at skolesammenslåinger og maksimalt fylte klasser, på noe vis kan bidra til økt kvalitet i tjenesten.

3. Samfunnsøkonomiske og bærekraftige hensyn

Binde skole har en bygningsmasse av ulik alder og tilstand. Det er de senere årene gjennomført oppgraderinger ved en rekke av barneskolene i kommunen, og Binde skole stod for tur til å få en oppgradering.

Med respekt for kommunens økonomiske situasjon, er planer og ønsker om nybygg lagt til side. I stedet er det i et kreativt samarbeid mellom med bygda, arkitekter og Steinkjerbygg, skissert helt nye løsninger som med en beskjeden investering gir funksjonelle undervisningslokaler i mange år framover. Et viktig grep gjelder Rødbygget, hvor det foreslås å ta andre etasje ut av bruk som klasserom, mens første etasje brannsikres med gipsplater og oppgraderes med handikaptoalett på hovedplan.

Gjennom Stodmodellen videreføres det unike samarbeidet mellom Stod samfunnshus og bygdeutvikling SA og Steinkjer kommune om arealer til spesialrom for kunst og håndverk, mat og helse samt gymsal/idrettshall. I tillegg vil Samfunnshuset tilby oppgraderte lokaler for SFO, slik at SFO-rommet i småskolebygget kan frigjøres til klasserom. Skolens klasseromsbehov er dermed dekket. Her er det omfattende samskaping med sikte på kostnadseffektive, framtidsrettede løsninger! Ved å plassere SFO og barnehage vegg i vegg, åpnes det i tillegg for samarbeidsmuligheter som kan bidra til hensiktsmessige åpningstider og rasjonell drift.

Å videreføre Binde skole og det unike samarbeidet med bygda, vil være fordelaktig for både lokalsamfunnet og kommunen som helhet. Dette gjelder også når det kommer til økonomi.

4. Lokalsamfunnets livskraft og tilflytting

Skolen er en viktig faktor for tilflytting og bosetting i bygda. Erfaringer fra tidligere nedleggelser viser at lokalsamfunn mister mye av sitt sosiale lim når skolen forsvinner. Binde skole bidrar til å opprettholde aktivitet, engasjement og lokal identitet. Binde skole har en helt unik posisjon i bygda. Vi er kjent med at flere barnefamilier ønsker å flytte tilbake til Stod, men sitter på gjerdet i påvente av en avklaring om skolestruktur. Uten Binde skole vil bygda fratas vekstmulighetene og lokalt næringsliv vil i økende grad slite med å rekruttere stabil arbeidskraft. Dette er synd fordi det ellers er mange gode drakrefter i bygda.

Ved gjennomføring av Stodmodellen og etablering av Stodtunet, vil skole, barnehage, frivillighet og eldreomsorg inngå i en integrert helhet. Partene kan dra veksler på hverandre, ikke ulikt det de har fått til i Århus, Danmark.

Stod har et rikt næringsliv. Både innen primærnæring, foredling, håndverk, salg, service og kompetanse er det mange lokale arbeidsplasser. Virksomhetene har samlet sett en stor omsetning og betyr mye for Steinkjers næringsliv. For å kunne fortsette en utvikling av disse virksomhetene, er det avgjørende å skape attraktive arbeidsplasser. For å kunne tilby denne attraktiviteten er det nødvendig å ha lokale attraktive boliger, barnehage, skole og gode fritidsaktiviteter.

5. Transport og miljøhensyn

Ved nedleggelse vil mange elever få lengre skolevei, noe som medfører økt transportbehov og belastning for både familier og miljø. Kortere skolevei gir mer tid til lek, fritid og familieliv, og reduserer risikoen for trafikkrelaterte hendelser. Den nye gang- og sykkelvegens betydning er allerede nevnt.

6. Kretsgrenser

Vi ønsker å opprettholde Binde skole som barneskole, men også å beholde kretsgrensene på ungdomsskolenivå som i dag. I tillegg til at Stodelevene har tradisjonell tilknytning til Egge ungdomsskole, har lag og foreninger i Stod et langvarig og nært samarbeid med Kvam og Følling, delvis også Egge og Beitstad.

Avslutning

Vi ønsker at Steinkjer kommune viderefører driften av Binde skole, med de beskjedne investeringene som må til for å sikre hensiktsmessige undervisningslokaler for årene som kommer.

Stodbygda og kommunen har så langt klart å sette en ny standard for samskapingsarbeid, og dette vil begge parter kunne dra gjensidig nytte av i årene som kommer. Videre drift vil ivareta barnas beste, sikre god kvalitet i opplæringen, være økonomisk ansvarlig og styrke lokalsamfunnet.

Even Ystgård /s./                                                                                            Aud Rambergs /s./
styreleder                                                                                                       styreleder
Stod samfunnshus og bygdeutvikling SA                                           Stod frivilligsentral